5 Kasım 2011 Cumartesi
Banyo Aydınlatma Ürünleri
dolayısıyla filmin güçlü yanı benjamin button’un sadece bedensel olarak değil kişilik olarak da yaşadığı geriye gidiştir. kişiliğin kurulduğu bir süreçte otorite ile muhatap olmayan birisi nasıl bir özne olup çıkar? filmin bize söylediği, sürekli keyifleri tatmaya odaklı, sorumluluk (baba olma sorumluluğu) almaktan kaçan, başına buyruk bir yaşama biçimi seçen ve sonunda da bütünüyle çocuklaşan bir özne.
filmin zayıf yönü ise, böylesine farklı, böylesine öteki olan bir özneye etrafındaki figürlerin vereceği tepkinin ıskalanmış olmasıdır. örneğin david lynch’in the elephant man’i bu açıdan bir adım öndedir. normalde benjamin button yüz binlerce insanın merakını cezbeden birisi olması gerekirken, normal (herkes gibi), birilerinin gözü önünde olmadan gündelik hayatına devam edebilir. bu psikanalitik anlamda mümkün değildir. [yada tam tersi]
benjamin button insan yaşamının düz çizgiselliğinin ötekisidir. hatta dünyevi olan ne varsa bütün hepsinin tersine işlediği için adeta “radikal ötekidir” (radically other). [belki de, öteki olma durumunun böylesine istisnai (tek) olması onun ben (yani düz çizgisel yaşam) tarafından görmezden gelinmesini mümkün kılmıştır, diğer bir ifadeyle tahayyülünde böylesi bir ötekiye yer olmadığı için ben, gerçeklikte onu dikkate dahi almamıştır.] burada simone de beauvoir’u devreye sokarsak zaten öteki olmak için az olmak gerektiği bu nedenle salt az olunduğu için öteki olunduğu argümanını elde ederiz. bu feminist akıl yürütmeye göre kadın gündelik hayatta işgal ettiği pozisyonlar erkeğe nazaran az olduğu için ötekidir. şayet azlık ötekiliğin bir koşuluysa benjamin button’un fazlasıyla az olma durumu onu fazlasıyla öteki yapmaz mı? bütün referansların kendisine yöneltildiği bir mutlak öteki olmaz mı? böyle olduğu için de etrafındaki tüm farklı olanların ilgisinin üzerine toplandığı bir özneye dönüşmez mi? Banyo Aydınlatma Ürünleri
Banyo Aydınlatma
Banyo Aydınlatma
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder